<body> <BGSOUND src="http://members.aol.com/hyrulooking/trixiesmusic/rodstewart_foreveryoung.asx"> Towandas's house ~home sweet home~




To Tawondas's House



















Jemput masuk ke rumah cyber Tawondas...
moga ceria dan meriah bersama....



Ilmu itu lebih baik daripada harta. Ilmu menjaga engkau dan engkau menjaga harta.Ilmu itu penghukum (hakim) dan harta terhukum. Harta itu kurang apabila dibelanjakan tapi ilmu bertambah bila dibelanjakan



   

<< December 2017 >>
Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat
 01 02
03 04 05 06 07 08 09
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

d=http://tawondas.blogdrive.com> online






Weblog Kenkawan

  • sumpitt
  • pittinluv
  • lylynn
  • llia
  • riaqistina
  • cikguizza
  • balqis
  • rinda
  • aszizie
  • cyda
  • tunchu
  • luv307
  • dakkap
  • abedee
  • nurdia




    Akhbar Harian Online






  • If you want to be updated on this weblog Enter your email here:

    Free Web Counter



    Kehidupan kita seumpama bintang-bintang yang berkelipan...
    terkadang bersinar cerah...
    terkadang teramat malap.....
    serikan warna kehidupan dengan pelbagai warna ceria.....
    rss feed

    Monday, August 11, 2008
    panduan

    Panduan utk kaum wanita (terutama anak dara dan ibu tunggal......)


    1. Bila berbual dengan anda matanya tidak memandang wajah atau muka anda kerana takut pembohongannya dikesan.

    2. Ketika sedang berjalan-jalan dengan anda matanya liar memerhatikan sekeliling kerana dia khuatir terserempak dengan rakan-rakan isterinya atau saudara mara.

    3. Jarang mengajak anda makan di tempat terbuka untuk menjaga line dengan makan di tempat-tempat yang sulit dan tersembunyi.

    4. Sukar untuk menghubungi telefon bimbitnya kerana sering tidak dapat dihubungi kerana sebenarnya dia menggunakan 2 atau 3 talian (sim card) dan anda hanya mempunyai nombor talian yang dikhaskan untuk menggatal.


    5. Sama sekali tidak akan mengajak anda datang ke rumahnya untuk bertemu kedua orang tuanya.

    6. Dalam keretanya ada tanda-tanda kehadiran budak kecil seperti anak patung, selipar, puting ataupun tompok-tompok berbau susu di kusyen kereta.

    7. Bila bersembang tentang rahsia wanita, pengetahuannya luarbiasa kerana dia sendiri pernah tinggal serumah, sebilik dan sekatil dengan wanita.

    8. Tahap kemiangan dan kegatalannya melampau, mungkin kerana terlalu di kongkong oleh isterinya. Bila memandang tubuh anda, matanya menakutkan (tafsir sampai ke dalam kata orang tua).

    9. Perutnya buncit atau boroi kerana makan dan minumnya dijaga oleh isteri mithali yang baik dan setia di rumah.

    10. Bila telefon bimbitnya berbunyi, dia akan pergi ke tempat yang agak jauh dari anda untuk menjawabnya atau jika di dalam kereta dia akan membiarkan telefon berbunyi tanpa menjawabnya selepas melihat nombor yang terpapar di screen kerana yang menelefonnya adalah isterinya.


    Posted at 04:33 am by tawondas
    Make a comment  

    tawondas.laters 2008


    Posted at 04:27 am by tawondas
    Make a comment  

    Tuesday, December 26, 2006
    JANGAN IKUT IKUT

    Lawak Hari Ini: Jangan Ikut2

    Lawak Hari Ini: Jangan ikut2....
    di ulangi...jangan ikut2.....

    Pada suatu hari Ahmad dan rakan karibnya, Hassan, pergi
    memancing kat sungai.Dalam bosan-bosan menunggu ikan, Ahmad berkata,

    Ahmad: aku ada satu cerita.
    Hassan: cerita ape?
    Ahmad: nanti kalau aku bercerita, kau kena ikut perkataan belakangnya, boleh?
    Hassan: yela...

    Ahmad pun memulakan ceritanya...

    Ahmad :satu hari aku pergi memburu.
    Hassan : memburu.
    Ahmad : aku masuk ke dalam hutan.
    Hassan : hutan.
    Ahmad : tiba-tiba aku rasa nak terberak.
    Hassan : berak.
    Ahmad : aku berlari ke semak.
    Hassan :semak.
    Ahmad : aku pun berak.
    Hassan : berak.
    Ahmad : satu hari yang lain aku pergi memburu lagi.
    Hassan : lagi.
    Ahmad : aku pergi ke tempat yang aku berak dulu.
    Hassan : dulu.
    Ahmad : aku lihat tahi aku sudah tak ada.
    Hassan : ada.
    Ahmad : aku pun tertanya-tanya.
    Hassan : tanya.
    Ahmad : siapa makan tahi aku?
    Hassan : aku....

    Posted at 02:44 pm by tawondas
    Make a comment  

    Sunday, November 26, 2006
    KENAPA AKU LETIH BEKERJA

    AKU LETIH BEKERJA..

    Selama beberapa tahun aku telah merungut kerana kurang tidur dan terlalu banyak tekanan dalam hidup, akan tetapi sekarang kini aku tahu kenapa ianya berlaku (the real reason) :
    Aku keletihan kerana terlebih kerja... nak tau kenapa? Di bawah ini aku akan tunjukkan kenapa aku mempunyai beban kerja yang lebih dan ianya adalah benar dKENAPA an bukan rekaan aku :
    Populasi penduduk Malaysia sekarang adalah 23 juta orang.
    1.7 juta darinya sudah bersara.
    Jadi tinggal 21.3 juta orang.
    1.3 juta pula adalah golongan kanak2 bawah 6 tahun.
    Jadi tinggal 20 juta orang.
    Dari 20 juta ini, 7 juta masih belajar (tadika, sekolah, kolej,
    Universiti dll).
    Jadi 13 juta orang yang boleh buat kerja.
    Dari 13 juta itinggal ni, 5 juta orang adalah pekerja kerajaan yang pergi kerja tapi tak buat kerja.
    Jadi tinggal 8 juta orang yang boleh buat kerja.
    Tolak 3 juta orang yang duduk dalam hutan (tentera darat) pasal
    diorang nie nak kerja macam mana... tinggal dalam hutan.
    Dah tinggal 5 juta orang yang boleh buat kerja....
    Dari jumlah itu, tolak 2.7 juta orang yang menganggur dan tak der kerja, surirumah, pekerja yang kena VSS, orang2 tua, fresh university student, kena buang kerja dll).

    Tinggallah 2.3 juta orang yang boleh buat kerja.
    Dari jumlah ini, sebanyak 1,215,512 orang dilaporkan sakit dan kini berada di dalam hospital di seluruh Malaysia (tak kiralah hospital swasta ke atau hospital kerajaan dan ini termasuklah hospital gila).

    Dah tinggal 1,084,488 orang yang boleh buat kerja....
    Sekarang ini mengikut bancian terkini, terdapat 1,084,486 orang di dalam penjara dan Pusat Serenti di seluruh negara.
    Jadi dah tinggal 2 orang yang boleh buat kerja...
    Dan 2 orang itu adalah engkau dan aku...

    Dari dua orang ini... engkau SEKARANG INI masih duduk depan komputer, main internet, main games, reading jokes, membaca email, main chat dan tak buat kerja langsung... jadi tinggallah Aku sorang yang buat kerja dalam Malaysia nie...
    Mana aku tak letih!!

    Jadi sedarlah skit.... dahhhh..!!! pi buat kerja!!!
    P/S : Semua statistik di atas boleh dirujuk kesahihannya di Pusat2 Bancian, Kementerian Kesihatan, Kementerian Pertahanan, Jabatan Tenaga Raya, Kementerian Pendidikan dan Jabatan Kebajikan Masyarakat.

    Takkan nak rujuk itu pun nak kena suruh aku buat jugak

    Posted at 08:05 pm by tawondas
    Comment (1)  

    Thursday, November 02, 2006
    POKEMON

    Assalamualaikum... ... ... ..

    Ada satu perkara yang aku ingin kongsi bersama.aku tak pasti samada maklumat ni dah sampai ke pegetahuankorang semua tentang bahaya POKEMON.Beberapa makna binatang-binatang yang ada dalam cerita kartun tersebut adalah dalam bahasa siryani (lughah siryaniiyah).

    contohnya:
    POKEMON - saya yahudi
    CHARMANDER - ALLAH itu lemah... (SUBHANALLAH!)
    PIKACHU - jadilah seorang yahudi..

    Terdapat beberapa lagi nama binatang dalam cerita pokemon yang membawa makna yang kufur dan jahat.Bagi aku, kalau sekadar cerita kartun pokemon ini dicipta oleh yahudi, itu boleh diterima. sebab tak semestinya kita menolak semua yang dicipta oleh orang kafir. tapi kali ini terbukti bahawa yahudi ada niat yang amat buruk tersembunyi di sebalik nama pokemon.


    Printer

    Posted at 08:05 pm by tawondas
    Make a comment  

    KERETA SEMPIT

    Satu keluarga yang berasal dari Terengganu nak balik beraya di kampung, tapi cuma ada sebuah Kancil je untuk tujuh orang ahli keluarga tersebut.

    Maka si ibu kepada keluaga tersebut pun berkata,

    Ibu: Guane nih..penuh kete. Dok muak ayoh mu wey!

    Ayah: Betul jugok. Guane nok buak nih? Lamo dok sapa kampong.

    Ibu: Tujuh oghang dokleh sumbak masuk kete kancil nih. kecik do'oh.

    Mereka pun memerah otak memikirkan macam mana nak menyelesaikan masalah tersebut. Ruang terlalu sempit untuk tujuh orang, tiba-tiba anak mereka yang paling kecil berkata...

    Anak: Abah, umi... Awang tau doh guane nok buak. Kite skarang ade tujuh oghang. Tamboh la soghang lagi. baru jadik 'LAPANG'...!!!

    Posted at 08:05 pm by tawondas
    Make a comment  

    cara pikat perempuan

    6 cara pikat perempuan

    Hati perempuan memang sukar untuk diduga. Menyelami hati mereka bermakna mencari apakah yang diingini oleh seseorang perempuan. Tanpa mengetahui terlebih dahulu serta memahami apakah yang mungkin boleh menyebabkan lelaki sukar mempertahankan hubungan yang dibina dan bakal berhadapan masalah ketika hidup bersama mereka nanti. Ketahuilah perempuan biasanya tidak sukakan lelaki yang mudah berputus asa, tidak dapat memberikan tumpuan atatu komitmen sepenuhnya terhadap satu-satu perhubungan, kedekut, berlagak pandai dan sebagainya. Jadi antara perkara yang boleh kamu lakukan dan perbaiki dari masa ke semasa untuk menjaga perhubungan kamu agar terus berkekalan.


    1. Jadilah lelaki pemaaf

    Untuk menjaga hati perempuan, kamu perlu belajar menjadi seorang lelaki yang pemaaf. Kalau sebelum ini, kamu memang trkenal dengan sikap ego dan sukar untuk memaafkan kesalahan orang lain, apa salahnya untuk kebaikan hubungan yang terjalin kamu sedia memaafkan sebarang kesilapan yang mungkin dilakukan oleh teman wanita kamu. Bukan apa perempuan sebenarnya kana cair kalau berhadapan dengan lelaki yang mudah memaafkan mereka. Jangan sesekali menyimpan perasaan dendam atau cuba untuk membalas menyakiti hatinya semula suatu hari nanti. Sebaiknya kamu barkan sahaja apa yang berlaku berlalu, kerana perempuan sebenarnya lebih suka dimanja dan tidak sukakan lelaki yang pendendam. Dalam pada itu, pemaaf kamu hendaklah bertempat, jangan pula sampai kepala dipijak.

    2. Jangan mudah berputus asa

    Tanyalah kawan-kawan perempuan sekeliling kamu, lelaki macam manakah menjadi pilihan mereka untuk dijadikan teman. Pasti ramai yang memberikan jawapan, mereka impikan lelaki yang kacak, baik, jujur, bertanggungjawab dan juga tidak mudah berputus asa. Lelaki yang terus cuba dan mencuba untuk memenangi hati perempuan yang disukainya tanpa mengenal erti berputus asa akan berjaya. Ini kerana dengan kesungguhan yang kamu tunjukkan memberikan keyakinan pada perempuan bahawa kamu benar-benar ingin memilikinya. Biar sesukar manapun kamu perlu berusaha dan jangan sesekali tunjukkan rasa bosan atau mudah berputus asa sebab ada sesetengah permpuan berpura-pura jual mahal. Antara alasan mereka ialah ingin menilai tahap kesabaran dan kesungguhan kamu. Segalanya terletak pada niat kamu sendiri, apakah kamu benar-benar ikhlas atau sekadar untuk main-main sahaj? Jika benar hasrat kamu ikhlas an jujur, rasanya tidak menjadi masalah buat kamu untuk terus berusaha menawan hati si dia. Tetapi ingat, biarpun kamu suka ?gila? dengan si dia jangan sekali-kali mengiyakan semua yang di perkatakan oleh si dia kerana perempuanjuga sebenarnya tidak suka lelaki yang terlalu mengikut cakap mereka. Sebaliknya fikir dahulu sebelum membuat keputusan.



    3. Komitmen

    Masuk bab komitmen ni, sesetengah lalaki payah sikit untuk memberikan komitmen sepenuhnya terhadap sesuatu perhubungan. Sebab lelaki biasanya lebih terdedah pada dunia lepas bebas dan tidak suka dikawal. Malah ada antara mereka yang telah lama menjalin hubungan tetap masih lagi tidak suka dikongkong oleh kekasih sendiri. Bagaimanapun, keadaan ini berbeza dengan perempuan, mereka biasanya inginkan seseorang lelaki yang menjadi teman mereka, bersedia dan mampu memberikan komitmen sepenuhnya terhadap ikatan yang terjalin. Bukan apa, mereka tidak mahu perhubungan yang dibina dipersia-siakan oleh lelaki tersebut. Jadi, apa yang perlu kamu lakukan di sini ialah kalau kamu benar-benar serius dan inginkan hubungan yang terjalin berlarutan ada baiknya kamu memberikan sedikit komitmen kerana lambat laun perelmpuan akan bosan dan tidak mustahil mereka akan meninggalkan kamu trkulat-kulat begitu sahaja. Siapa yang rugi.

    4. Berlagak pandai

    Satu hal lagi yang perempuan tak suka ialah lelaki yang berlagak pandai. Jadi kepada lelaki biarpun kamu tahu tentang sesuatu perkara ada baiknya jangan terlalu menunjuk-nunjuk lantaran ingn menarik perhatian si dia. Sebaiknya di awa perkenalan kamu hanya mengikut sahaja rentak teman wanita kamu, jangan pakai cakap lepas sahaja kononnya tahu itu dan ini kerana perempuan cukup menyampah dengan lelaki yang cakap tak serupa bikin. Tidak salah rasanya kalau buat-buat tidak tahu...

    5. Berkongsi pendapat

    Untuk menawan hati si dia kamu juga perlu meluangkan masa untuk meminta sebarang pendapat mengenai apa-apa keputusan yang ingin kamu ambil. Memang benar yakin pada diri sendiri penting sewaktu membuat keputusan untuk melakukan sesuatu perkara. Tetapi dengan meminta pandangan daripada si dia akan membuatkan hubungan yang terbina lebih mesra kerana perempuan akan rasa lebih dihargai apabila kamu meminta pendapat daripada mereka. Yang penting kamu jangan mengabaikannya begitu sahaja.

    6. Pemurah

    Nak tahu satu lagi perkara yang menyebabkan perempuan tidak suka pada lelaki ialah sebab lelaki kedekut. Betul atau tidak terpualng pada kamu sendiri menilainya? Tetapi ada baiknya kamu berhati-hati dengan perihal ini. Tersilap langkah kamu juga boleh kehiangan si dia dan juga pokai. Rasanya tidak salah kalau niat kamu hendak berjimat, tetapi tengoklah keadaan. Kalau setiap kali keluar bersama kamu terlalu sukar untuk berbelanja apakah tindakan kamu tadi untuk berjimat atau kamu memang benar-benar kedekut. Jadi untuk menarik si dia, sesekali jangan keberatan berbelanja, tetapi biarlak ada batasannya. Bukan apa, ini smeua untuk kebaikan kamu juga kerana sesetengah perempuan tidak sukakan lelaki yang kedekut.


    Posted at 08:05 pm by tawondas
    Make a comment  

    PESANAN UTK ORANG YG DAH KAWIN

     
    Bermuamalah Dengan Baik Antara Suami Isteri

    Seorang suami tidak boleh membenci isterinya atau sampai menceraikannya hanya kerana satu kelakuan isterinya tidak menyenangkan. Tetapi hendaklah dipertimbangkan dengan perilaku lain yang menyenangkan dari isterinya.

    Sabda Rasulullah: "Sesungguhnya orang perempuan itu diciptakan dari tulang rusuk. Ia tidak akan boleh lurus pada satu jalan. Jika kamu mencari kepuasan dengannya, nescaya kamu dapat kepuasan darinya, padahal ia tetap bengkok. Dan jika kamu hendak meluruskannya, bererti kamu cuba mematahkan sedangkan mematahkan (bererti) menceraikannya." (Riwayat Muslim)

    Hadis itu menggambarkan tingkah laku perempuan yang sejak lahir memang telah dibekali dan dipengaruhi oleh sifat pembawaan asli. Betapa rumit dan sukarnya mendidik wanita. Jika ia dididik dengan kasar, maka ia akan patah. Kalau dibiarkan, maka semakin parah tingkah lakunya. Oleh sebab itu, bagi para suami dalam mempergauli isteri harus berlaku bijaksana, tahu situasi dan kondisinya. Jangan terlalu kasar dan jangan pula terlalu lembut.

    Sabda Rasulullah: "Jika seorang perempuan telah sembahyang lima waktunya, menjaga kemaluannya dan taat kepada suaminya pasti ia masuk syurga dari berbagai pintu yang dikehendakinya." (Riwayat Ibnu Hibban)

    Tugas seorang isteri disamping harus taat kepada Allah, juga harus taat kepada suaminya. Jika kedua-dua tugas ia dapat dilaksanakan dengan baik, maka syurgalah baginya. Ia dipersilakan masuk syurga melalui mana-mana pintu syurga yang dikehendakinya.

    Aisyah berkata, "Saya bertanya kepada Rasulullah, "Siapakah yang lebih besar haknya bagi seorang perempuan (isteri)?" Baginda pun bersabda: "Suaminya." Saya bertanya lagi: "Siapakah yang lebih besar haknya bagi orang lelaki?" Baginda pun bersabda: "Ibunya." (Riwayat Bazaar dan Hakim)

    Orang perempuan mempunyai satu kewajipan yang besar dan penting terhadap suami. Sebelum kewajipan lain dilaksanakan, kewajipan terhadap suamilah harus didahulukan. Lelaki mempunyai kewajipan yang amat besar terhadap ibunya. Sejauh kemampuannya, ia perlu memenuhi setiap kewajipan terhadap ibunya, kerana itu kewajipan yang mesti dilaksanakan.

    Rasulullah bersabda: "Wanita yang taat terhadap suaminya, diminta ampun oleh burung di angkasa, ikan-ikan di dalam air, malaikat di langit, matahari dan bulan, selama wanita itu ada dalam kerelaan suaminya. Dan setiap wanita yang derhaka kepada suaminya, maka kepadanyalah laknat Allah, malaikat dan manusia semuanya. Dan setiap wanita yang bermuka masam di muka suaminya, jesteru itu ia ada dalam kemurkaan Allah Ta'ala sampai ia (wanita/isteri) bersenda gurau dengan suaminya dan ia meminta kerelaanya. Dan setiap wanita yang keluar dari rumahnya tanpa izin suaminya, jesteru itu malaikat melaknatnya hingga ia pulang." (Riwayat Al Bazzar)


    "Kesabaran adalah tunjang kekuatan dan kebahagiaan di dunia mahupun akhirat... ."


    Posted at 08:05 pm by tawondas
    Make a comment  

    SEBAB ISTERI DIBENCI SUAMI

    7C SEBAB SUAMI BENCI ISTERI
    untuk semua isteri, bakal isteri dan jugak yg beristeri... .
    7C SEBAB SUAMI BENCI ISTERI dari Dr Fadillah Kamsah
    C1. CABAR
    Isteri nie kalau bergaduh dengan suami mulalah kata "Kalau awak berani
    cubalah [cabar suami cari perempuan lain! Dr Fadillah kata JGN CABAR
    SUAMI... nanti suami buat betul-betul isteri juga yg putih mata...
    C2. CABUL
    perbuatan & kata2 isteri yang tak sopan (isteri hilang sifat malu) seperti
    keluarkan kata2 yg tidak baik pada mertua...
    C3. CELUPAR
    Celupar nie suku-sakat cabul juga. Isteri selalu cakap yg kotor, mungkin
    kadang2 terlepas cakap... ..
    C4. COMOT
    Isteri bila nak keluar rumah aje baru nak comel tapi kat rumah comot. Suami
    pula di opis dok nampak yg comel2 aje... Ade isteri kata - mekap untuk
    suami,.. tapi kat rumah tak mekap pun...
    C5. CEMBURU
    Suami lemas kalau isteri cemburu berlebih-lebihan... sikit2 dok telefon
    suami kat opis. Suami baru balik kerja dah kita tanya macam-macam. Suami
    balik lewat overtime dah syak yg bukan2...
    C6. CEREWET
    Suami tak suka bila isteri cerewet tak bertempat
    C7. CINCAI
    Buat kerja rumah cincai, masak cincai, kemas rumah cincai, jaga anak
    cincai... Dr Fadillah kata suami paling benci bila isteri cincai jaga
    anak... anak dah masuk longkang tapi mak dok lepak depan tv lagi... .
    7C ni lambang keperibadian muslimah yang lemah akhlaknya... .. Berpelajaran
    tinggi belum tentu tinggi akhlaknya. Tapi kita ni insan yg mudah lupa &
    lalai... ada masa2 tertentu, mungkin juga kerana sifat suami & keadaan
    sekeliling yang buat kita mempunyai salah satu ciri2 7C tu...
    Renungkanlah... ..


    Posted at 08:05 pm by tawondas
    Make a comment  

    Thursday, September 14, 2006
    jangan jangan

    Jangan, jangan dan jangan

    Jangan sengaja lewatkan solat.

    Perbuatan ini Allah tidak suka.

    Kalau tertidur lain cerita.

     

    Jangan masuk ke bilik air tanpa memakai alas

    kaki (selipar).

    Takut kalau-kalau terbawa keluar najis,

    mengotori seluruh rumah kita.

     

    Jangan makan dan minum dalam

    bekas yang pecah atau sumbing.

    Makruh kerana ia membahayakan.

     

    Jangan biarkan pinggan mangkuk yang telah

    digunakan tidak berbasuh.

    Makruh dan mewarisi kepapaan.

     

    Jangan tidur selepas solat Subuh, nanti

    rezeki mahal

    (kerana berpagi-pagi itu membuka pintu

    berkat).

     

    Jangan makan tanpa membaca BISMILLAH dan doa makan.

    Nanti rezeki kita dikongsi syaitan.

     

    Jangan keluar rumah

    tanpa niat untuk membuat kebaikan.

    Takut-takut kita mati dalam

    perjalanan.

     

    Jangan pakai sepatu atau selipar yang

    berlainan pasangan.

    Makruh dan mewarisi kepapaan.

     

    Jangan biarkan mata liar di perjalanan.

    Nanti hati kita gelap

    diselaputi dosa.

     

    Jangan menangguh taubat bila berbuat

    dosa kerana mati boleh datang

    bila-bila masa.

     

    Jangan ego untuk meminta maaf pada

    ibu bapa dan sesama manusia

    kalau memang kita bersalah.

     

    Jangan mengumpat sesama rakan

    taulan. Nanti rosak persahabatan kita

    hilang bahagia.

     

    Jangan lupa bergantung kepada ALLAH

    dalam setiap kerja kita. Nanti

    kita sombong apabila berjaya.

    Kalau gagal kecewa pula.

     

    Jangan bakhil untuk bersedekah.

    Sedekah itu memanjangkan umur

    dan memurahkan rezeki kita.

     

    Jangan banyak ketawa. Nanti mati jiwa.

     

    Jangan biasakan berbohong, kerana ia adalah

    ciri-ciri munafik dan

    menghilangkan kasih orang kepada kita.

     

    Jangan suka menganiaya manusia atau haiwan. Doa

    makhluk yang teraniaya

    cepat dimakbulkan ALLAH.

     

    Jangan terlalu susah hati dengan urusan dunia.

    Akhirat itu lebih utama

    dan hidup di sana lebiSebab semuanya untuk keselamatan h lama dan kekal selamanya.

     

    Jangan mempertikaikan kenapa ISLAM itu berkata JANGAN.


    Posted at 08:42 pm by tawondas
    Make a comment  

    Next Page